گروه قرآنکاوی رایانشی
امروزه با پیشرفت چشمگیر دانشهای تجربی و باورمندی انسان معاصر به تاثیرات تکنولوژی برخاسته از علم در تامین رفاه زندگی در اکثر جوامع، دین از صحنه اجتماع به حاشیه زندگی فردی رانده شده است. در حالیکه بنابر باوری که موجب تشکیل جمهوری اسلامی در ایران شد، قرآن کتابی است که به علم الهی نازل شده و برای تمام نیازهای فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد. از این رو برای بهکارگیری قرآن در رفع نیازهای انسان با دو مساله روبرو هستیم که لازم است به روش علمی آن را حل کنیم:
اول: اثبات حقانیت والهی بودن این کتاب با زبان علم
دوم: استخراج پاسخ مسائل انسان معاصر از قرآن
همچنین از آنجا که همگام با پیشرفتهای علمی، راههای اثبات حقانیت قرآن، توسعه یافته و بعد علمی این کتاب مورد توجه قرار گرفته، بررسی اصولی آیات علمی قرآن و نقد ادعاهای غیر اصولی برای دفاع از جایگاه الهی این کتاب و تبلیغ آن میان حقیقتجویان ضروری بهنظر میرسد.
لذا پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی، اقدام به تاسیس رشته علوم قرآن، گرایش اعجاز قرآن در مقطع کارشناسیارشد نموده و از سال 1396 تاکنون در این رشته پذیرش دانشجو داشته است. دانشآموختگان رشته علوم قرآن با گرایش اعجاز قرآن مهارتهای لازم برای تحقیق و پژوهش در دو مساله فوق به روش اصولی را کسب خواهند کرد.
اول: اثبات حقانیت والهی بودن این کتاب با زبان علم
دوم: استخراج پاسخ مسائل انسان معاصر از قرآن
همچنین از آنجا که همگام با پیشرفتهای علمی، راههای اثبات حقانیت قرآن، توسعه یافته و بعد علمی این کتاب مورد توجه قرار گرفته، بررسی اصولی آیات علمی قرآن و نقد ادعاهای غیر اصولی برای دفاع از جایگاه الهی این کتاب و تبلیغ آن میان حقیقتجویان ضروری بهنظر میرسد.
لذا پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی، اقدام به تاسیس رشته علوم قرآن، گرایش اعجاز قرآن در مقطع کارشناسیارشد نموده و از سال 1396 تاکنون در این رشته پذیرش دانشجو داشته است. دانشآموختگان رشته علوم قرآن با گرایش اعجاز قرآن مهارتهای لازم برای تحقیق و پژوهش در دو مساله فوق به روش اصولی را کسب خواهند کرد.
نحوه جذب دانشجو
دانشجویان این رشته از شرکتکنندگان آزمون سراسری دوره کارشناسیارشد در مجموعه مهندسی کامپیوتر انتخاب میشوند و ضرایب مواد آزمون همچون گرایش هوش مصنوعی به قرار زیر است:
ردیف | دروس رشته قرآن کاوی رایانشی | ضرایب |
---|---|---|
1 | زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) | 1
|
2 | ریاضیات (ریاضیات عمومی (1 و 2)، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمال مهندسی، ریاضیات گسسته) | 2 |
3 | دروس تخصصی مشترک (ساختمان دادهها و طراحی الگوریتمها، نظریه زبانها و ماشینها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، سیستم عامل و شبکههای کامپیوتری) | 4 |
4 | دروس تخصصی معماری سیستمهای کامپیوتری (مدارهای الکتریکی، الکترونیک دیجیتال و VLSI، سیگنال ها و سیستم ها) | 0 |
5 | دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیکز (مدارهای الکتریکی، هوش مصنوعی، سیگنالها و سیستمها) | 3
|
6 | دروس تخصصی نرمافزار، شبکههای کامپیوتری، رایانش امن (کامپایلر، پایگاه دادهها، هوش مصنوعی) | 0 |
دروس رشته قرآن کاوی رایانشی
ردیف | نام فارسی درس | نام انگلیسی درس | تعداد واحد |
---|---|---|---|
1 | یادگیری ماشین | Machine learning
|
3 |
2 | مبانی قرآنکاوی | Principles of Computational Quran Mining
|
3 |
3 | ترجمه ماشینی عربی به فارسی | Arabic to Persian Machine Translation
|
2 |
4 | روشهای کاوش قرآن | Methods of Quran Mining
|
2 |
5 | نظریههای اعجاز لفظی | Verbal Miracle Theories
|
2 |
6 | شناسایی آماری الگو | Statistical Pattern Recognition | 3 |
7 | متنکاوی | Text Mining | 3 |
8 | علوم بلاغت | Rhetoric Sciences
|
3 |
9 | زبانشناسی رایانشی | Computational linguistics
|
3 |
10 | سمینار | Seminar | 2 |
11 | پایاننامه | Thesis
|
6 |
اعضای هیاتعلمی رشته قرآن کاوی رایانشی
ردیف | نام و نامخانوادگی | مشخصات عضو هیاتعلمی |
---|---|---|
1 | دکتر مصطفی برهانی | استادیار پژوهشکده مطالعات میانرشتهای
دکترای مهندسی برق - مخابرات، دانشگاه تربیت مدرس |
2 | دکتر فرزانه تاجآبادی | استادیار پژوهشکده مطالعات میانرشتهای
دکترای زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس |
3 | دکتر قاسم درزی | استادیار پژوهشکده مطالعات میانرشتهای
دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران |
4 | دکتر فرزانه روحانی مشهدی | استادیار پژوهشکده مطالعات میانرشتهای
دکترای علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران |
5 | دکتر علیرضا طالبپور | دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر
دکترای پردازش تصویر دانشگاه surrey انگلستان |
6 | دکتر احمد محمودی | استادیار پژوهشکده فضای مجازی، گروه پژوهشی فناوری انتقال محتوا دكترای مهندسی كامپيوتر، دانشگاه شهيدبهشتی |
7 | دکتر بهروز مینایی بیدگلی | دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران دكترای مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشگاه ایالتی میشیگان |