شورای پژوهشی 

جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. در ادامه به شرح جزئیات یکی از جلسات برگزار شده پرداخته شده است.

جلسه شورای پژوهشی  پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن در تاریخ یکشنبه 11 آذرماه 1403 برگزار شد

جلسه شوراى اساتيد يكشنبه مورخ 11 آذرماه 1403، ساعت ١٧:٣٠ به‌صورت حضوری با حضور ۲۱ نفر از اعضای هیات‌علمی برگزار شد. در این جلسه به قرائت صفحه ۲۹۸ قرآن پرداخته شد. در ابتدا جناب آقای دکتر ابراهیمی به تفسیر مختصری از آیات پرداخت و سایر اساتید هم به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. در آیه ۳۷، کفر به معنای پوشاندن نعمت است و نه کافرشدن به خداوندمتعال. درباره داستان مطرح شده در آیات ۳۲ تا ۴۲ سوره کهف ‌و تمثیلی و حقیقی بودن داستان تبادل نظر شد.
واژه عسی در آیه ۴۰ به معنای" شاید" است و در مفهوم "تمنی و آرزو" به‌کار نرفته است. در ادامه آقای دکتر محمد سادات منصوری، به ارائه «بررسی امکان هوش مصنوعی قوی در فلسفه و قرآن کریم» پرداختند: هوش مصنوعی قوی یعنی به‌وجود آوردن موجودی با احساس و رفتار آگاهانه ...یا ناگزیر از فروکاستن انسان در حد ماشین هستیم یا باید ماشین را به حدی فراتر از آنچه امروز رسیده (هوش مصنوعی ضعیف) برسانیم که دومی را ملاصدرا امکان پذیر دانسته است. راه آن شاید مدلسازی دقیق مغز یا ... باشد. نظریه ملاصدرا پدید آمدن روحی متناسب با ماده را توجیه می‌کند.

جلسه شورای پژوهشی  پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن در تاریخ یکشنبه 13 آبان‌ماه 1403 برگزار شد

جلسه شوراى پژوهشی اساتيد يكشنبه مورخ 1403/08/13 ساعت ۱۷ به‌صورت حضوری طبق روال معمول برگزار شد.
موضوع این جلسه بحث و بررسی اساتید پیرامون آیات صفحه ۲۹۶ قرآن کریم بود. در ادامه خانم دکتر خدیجه احمد خان بیگی، استادیار گروه سلول‌های بنیادی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک وزیست فناوری با عنوان: ماده تا معاد (اعجاز علمی قران کریم در سیر تطورات ماده) ارائه داشتند که پس از آن اساتید محترم حول موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جلسه شورای پژوهشی  پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن در تاریخ دوشنبه 17 مردادماه 1400 برگزار شد

جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده اعجاز قرآن در تاریخ 17 مرداد ماه 1400 با شرکت 10 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه برگزار شد. در این جلسه آیات 70 تا 78 سوره یوسف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از جمله نکات مهمی که در این آیات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، عبارتند از:
  • 1- شیوه تربیتی برخورد حضرت یوسف با برادرانش (یوسف/70-76)

  • 2- چرایی استفاده از کید برای نگاه داشتن بنیامین (كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ، 76)

  • 3- لزوم آشنایی با علم حقوق و قوانین هر منطقه (ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ، 76)

  • 4- چرایی مطرح شدن اتهام دزدی به حضرت یوسف در گذشته (قالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ، 77)

  • 5- تفاوت بیان قرآن و تورات در مورد مجازات سارق در آن زمان و مطابقت بیان قرآن با مجمع القوانین حمورابی که در آن به صراحت مجازات دزد و بدهکار به بردگی گرفتن بیان شده است. (قالُوا جَزاؤُهُ مَنْ وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزاؤُه، 75)

در قسمت دوم جلسه، در ادامه مباحث کتاب اطلس قرآن، مطالب مربوط به دو قوم صابئین (بقره/62؛ مائده/69؛ حج/17) و مجوس (حج/17) توسط دکتر مرادی ارائه شد. تنها نکته‌ای که در مورد این دو قوم از قرآن قابل استنباط است، نام آنهاست و هیچ‌گونه اشاره‌ای به اعتقادات، محل زندگی و ویژگی‌های آنها نشده است.
همچنین مباحث مربوط به قوم سبأ (سبأ/15-20) نیز بیان شد. با توجه به اشاره قرآن کریم به ویژگی‌هایی از قوم سبأ نظیر مشخصات باغ‌هایی که داشتند و سیل ویرانگری (سیل العرم) که در آنجا جاری شده، امکان بررسی باستان‌شناسی و تاریخی این قوم که ساکن یمن بودند، مطرح شد.